Így gurultunk két keréken a Covid ideje alatt - Interjú Pataki Rózsával
Kulcsszavak: Koronavírus, kerékpár, BVSC

Felemás érzések foghatják el azt az embert, aki járatos a kerékpársportban. Egyrészt mint bármely más sportágat, a bringázást is mélyütésként érte a tavaly kialakult helyzet, másrészt ugyanakkor pezsgő lendületet is tapasztalhattunk az elmúl bő egy évben a szabadidősport terén.
Pataki Rózsa, a BVSC-Zugló Kerékpár szakosztályának vezetője előbb a mostani, könnyűnek éppen nem mondható koronavírusos időszak problémáival kapcsolatban feltett kérdésekre, majd a fejlődési lehetőségekről és a fogyasztók felé való lépésekről is szót ejtett.
A 2020-as évről úgy vélekedett Pataki Rózsa, hogy: "voltak már nehéz időszakok a szakosztály életében, és eddig mindig túljutottunk ezeken. Most is pozitívan tekintünk a jövő felé." ugyanakkor kiemelte, hogy jelenleg komoly nehézséget jelent, hogy a BVSC csökkentette a szakosztály "műhelytámogatását" ezért nagyobb költség hárul a versenyzőkre és a szülőkre, amely egy alapból is költséges sportág tekintetében akár visszatartó erőt is jelenthet a fogyasztóknak. A Covid miatt jelentősen csökkent a haza versenyek száma, ezért a világversenyekre való felkészülés alatt messzebb kell utazni egy-egy verseny miatt.
A szakosztály fő profilja a versenysport, amely az elmúlt években vitathatatlanul hatalmas fejlődésen ment keresztül. Alanyunk elmondta: "A BVSC Kerékpáros Szakosztálya évek óta a legeredményesebb a pályaszakában. Ez egy nagyon specifikus része a kerékpározásnak. Nagyon költséges, a pálya miatt helyhez kötött. Jelenleg Magyarország nem rendelkezik kerékpáros fa pályával, ami tovább nehezíti a felkészülést. Legközelebb Bécsben van ilyen pálya. Magyarországon egy nyitott cement pálya van a Millenáris a Szabó József utcában a Stadion mellett. Ezt a pályát tavasztól őszig lehet használni. A pálya a Milleniumra készült az elmúlt 20-30 évben nem történt rajta fejlesztés állag megóvás is csak minimálisan.

Ugyanakkor a versenyképességét a szakosztály sikeresen növelte az elmúlt években. Magyarország pályaválogatottjának 85%-át a BVSC Kerékpáros szakosztálya teszi ki, köszönhetően a BVSC támogatásának. Az elmúl években több kimagasló nemzetközi eredményt tudhatunk magunkénak. (pl: Szabolcsi Szilvia a 2000-es Sidney olimpián az 5. helyen végzett, Lovassy Krisztián EB2. helye) Sajnos az anyagi korlátaink behatárolnak minket. Itt, mint a más sportágakban is, kvótával lehet az olimpiára kvalifikálni. Ehhez világkupákra CL1, CL2 versenyekre kell utazni. A versenyek több kontinensen vannak; Ausztráliába, Amerikába Új-Zélandra Ázsiába nagyon költséges egy csapatot eljuttatni. Más országok jobb anyagi helyzete miatt több versenyzőt tudnak nevezni, így könnyebben szerzik meg a kvalifikációkhoz szükséges pontokat. Ebből adódóan nemzetközi szinten nehezen lehet tartani a lépést.
Összehasonlításként Pataki Rózsa elmondta: "a holland válogatott egy-egy versenyre 10-12 versenyző mellett 3 edzőt 1 csapatvezetőt, 2 szerelőt, orvost, gyúrót, utaztat a versenyekre addig nálunk 3 versenyző és a szövetségi kapitány utazik, aki mindent csinál (szervezés, edzői feladatok, szerelés, utaztatás stb.)".
A vírus versenysportra gyakorolt hatását célzó kérdésünkre az a válasz érkezett, hogy annyira nem viselte meg. A felkészülés folyamatos; ha kevesebb is, de vannak versenyek, tavaly tavasszal még voltunk világversenyeken. A versenyzők mentális felkészítése nehezebb. Hiszen az ő környezetüket is érinti a betegség. Sokat segít, hogy együtt készülünk a short track válogatottal a két sportág között nagy az átjárhatóság. Hiányoznak a versenyszituációk. Ha van verseny, mindenkiben nagyobb a bizonyítási vágy így kockázatosabb helyzeteket is bevállalnak. "Versenybíróként azt látom több a versenybaleset, így jobban ott kell nekik fejben lenni." Kiemelte továbbá megkérdezettünk, hogy több induló van a versenyeken.
A kerékpársport utóbbi évben való fejlődését vitathatatlannak tartja Pataki Rózsa. Egyértelműen több a hobbykerékpáros, de ez veszélyeket is rejt elmondása szerint. Sajnos felkészületlenek, nincsen tapasztaltuk a közlekedésben.
"Autósként azt látom, néha életveszélyesen közlekednek. A minap pont előttem ment át a Városligetben a kocsik között egy anyuka a 3 gyerekkel, 4 sávos autóúton, a kocsik között úgy, hogy 100 m-re volt a gyalogátkelő (természetesen sisak senkin nem volt)"
Véleménye szerint Önmagában jó lenne, ha minél többen kerékpároznának, de a szabályok betartása mellett. Fontos lenne, ha a gyerekeket erre már kisiskolás korban oktatnák, továbbá kiemelte, hogy nem győzi hangsúlyozni a védősisak használatának fontosságát.
A sportág költségességével kapcsolatban kérdeztük, hogyan vélekedik interjúalanyuk: kiemeli a sportágak közül a kerékpározást, (mint pl. egy teniszt), vagy inkább az elitek sportja látszatát kelti (mint pl. a golf) a hatalmas költség?
"Mivel ez egy költséges sport kevés állami támogatással nagy terhet ró a családokra az első perctől fogva. Ezért sajnos sok olyan tehetség esik ki a rendszerből, akit nem tudnak anyagilag támogatni. Egy-egy kimagasló tehetségnél megpróbálunk többet adni, de a mi lehetőségeink is végesek" - mondta, és hozzátette: Idén indult egy tehetségprogram a Szövetségnél (ELIT10) ami anyagilag is segíti a sportolókat, de ide is csak az jut be, aki már valamennyit letett az asztalra.
"Szeretnénk, ha nem így lenne, de sajnos jelenleg ez egy elit sportág. Ahhoz, hogy egy gyerek a csúcsra jusson komoly anyagi kiadást jelent mind a családnak, mind a szakosztályoknak. Drágább a versenyeztetés, az utazás. (egy teniszező, ha külföldre megy, az ütője bele fér a bőröndjébe. A kerékpárnál fejenként 2 kerékpár, görgő, szerszámok alkatrészek ez kb 30-40 kg+ csomag minden versenyzőre. Ennek komoly plusz költségei vannak egy repülő útnál. És nem egyszerű ezeket a poggyászokat logisztikázni, eljuttatni a repülőtérre ott feladni. Külföldön nagyobb kisbuszt bérelni stb.) Jól látszik, hogy azok a versenyzők, akik a csúcsra jutnak, komoly családi háttérrel rendelkeznek. És a szülők sokszor nagyon sokat feladnak az ő versenyeztetésükért. ( Pl. Lovassy Krisztián első komoly kerékpárját az apukája úgy vette, hogy eladta az autóját)

Vass Kata egész családja versenyzik az apukája Masters kategóriában a testvérei szintén nagyon tehetségesek. Azt kell, hogy mondjam, ha valakit a családja nem tud támogatni a kezdeteknél az sajnos kihullik a rostán. De az is tisztán látszik, hogy ha valaki nagyon elszánt és tehetséges az feljuthat a csúcsra. Úgy gondolom minden versenysportnál a legfontosabb tényezők egyike a családi támogatás, ha valaki profi akar lenni, az átalakítja az egész család életét.
Interjúnkat egy rövid, mégis annál bonyolultabb kérdéssel zártuk: Hová tart a kerékpársport idehaza?
Úgy látom nagyon jó irányba. Egyre több versenyző kerül külföldi kontinentális, PRO Kontinentális csapatokhoz (Peák Barnabás, Valter Attila), és ezáltal indulnak profi versenyeken (GIRO, VUELTA stb.) Itthon is több magas kategóriás nemzetközi verseny van. Tavaly rendezett Magyarország Ifi Világkupa futamot is országúton. Ezekre a versenyekre sok nemzetközileg elismert versenyző jön, ami népszerűsíti itthon a kerékpársportot.
Az interjút az alábbi témák inspirálták:
https://www.eurosport.hu/kerekpar/hazaja-egyik-legnagyobb-tehetsegekent-tartjak-szamon-vas-blanka-a-legjobbak-koze-igazolt_sto8246402/story.shtml
https://www.eurosport.hu/kerekpar/nagy-lehetoseget-kapott-a-tour-de-hongrie_sto8229924/story.shtml
https://www.eurosport.hu/kerekpar/hogyan-eli-tul-a-kerekparsport-a-koronavirus-jarvany-okozta-krizist_sto8230783/story.shtml
https://www.eurosport.hu/kerekpar/brailsford-a-kerekparsportnak-uj-uzleti-modellre-van-szuksege_sto8230274/story.shtml

Szabi